Print

Захід до Всесвітнього дня сиріт у СНУ ім. В. Даля

 

Викладач кафедри іноземних мов та професійної комунікації навчально-наукового інституту міжнародних відносин СНУ ім. В. Даля Ліна Бєловецька провела захід, присвячений Всесвітньому дню сиріт у межах її дисертаційного дослідження «Педагогічна підтримка усиновлених дітей з України в США в опануванні англійської мови».

Всесвітній день сиріт (World Orphans Day) відзначається у другий понеділок листопада. Україна приєдналася до цього соціального заходу в 2011 році. Мета цього Дня – не дати забути ні сьогодні, ні в будь-який інший час про те, що є діти, які потребують нашої допомоги, у фізичному та духовному захисті.

Тема дисертаційного дослідження викладача Л.Е. Бєловецької пов’язана з її особистим досвідом перебування в США у 2016 році у якості супроводжуючої-перекладача з групою дітей-сиріт під час культурного обміну. Під час перебування у Сполучених Штатах вона познайомилась з багатьма українськими дітьми-сиротами, які приїхали на оздоровлення, та усиновленими дітьми, які тривалий час уже переживали процес акультурації, їх родинами. Діти, які усиновлені громадянами США, не розмовляють з батьками рідною мовою, отже, повністю занурюються в англомовне середовище.

Міжнародне усиновлення створює цікаві виклики у сфері мовлення і вивчення мови. Діти, народжені в одній культурі і усиновлені в іншу, проходять унікальний процес вивчення мови. На відміну від двомовних учнів, міжнародно-усиновлені діти не зберігають рідну мову. Натомість, цей розвиток повністю припинено, оскільки прийомні батьки рідко підтримують рідну мову дитини. Уперше предметом наукового дослідження стала необхідність впровадження педагогічної підтримки та мовно-культурної підготовки дітей-сиріт перед усиновленням. 

На захід були запрошені викладачі та студенти факультету гуманітарних наук, педагогіки та психології та кафедри германо-романської філології спеціальностей «Соціальна робота», «Соціальне забезпечення», «Переклад», які у майбутньому, можливо, працюватимуть з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування. У даному випадку хочеться зробити акцент на міждисциплінарності, адже ця проблема охоплює такі науки як педагогіка, соціологія, психологія та ін.

Павло Оперчук, студент І курсу факультету гуманітарних наук, психології та педагогіки у 2010 році потрапив у державну опіку. Тричі побував у США за програмою культурного обміну, але відмовився від усиновлення американською родиною. Він радо поділився своїм досвідом перебування в американських родинах і новому мовно-культурному середовищі.

Під час заходу для студентів-соціологів було запропоновано ознайомитися з методикою створення книг життя (lifebooks) для дітей-сиріт та в подальшому реалізації набутих знань, як працювати з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування.

«Книги життя» (lifebooks) є одними з найефективніших і найпопулярніших сьогодні методів підготовки дітей до усиновлення. Вони були започатковані в США і стають все більш широко використовуваними сім'ями та установами.

«Lifebooks» також називають книжками історії життя, вони є інструментом, який використовується для дітей, котрі знаходяться на етапі усиновлення, у прийомних сім'ях або в інтернатних закладах. Вони можуть створюватися спільними зусиллями дитини та соціального працівника, вихователів, волонтерів.

На заході Ліна Бєловецька представила до розгляду кілька аутентичних англомовних зразків lifebooks та запропонувала для обговорення найактуальніші питання у сфері міжнародного усиновлення.