Print

Далівський університет: 90 років служіння науці

 

27 березня цього року загальновизнаний, один з найбільших та авторитетніших навчальних закладів України – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля – переступає свій 90-річний ювілей. Сьогодні о 14:30 в актовій залі університету відбудеться відкрите урочисте засідання Вченої ради.

Виш є найбільшим підприємством на Луганщині, найпотужнішим університетом за якісним складом викладачів та найбільшим серед навчальних закладів за контингентом студентів, які здобувають вищу освіту. Постановою Кабінету Міністрів України № 227 від 24 березня 2010 Східноукраїнському національному університету імені Володимира Даля присвоєно статус самоврядного (автономного) дослідницького національного університету. Тим самим, СНУ ім. В. Даля удостоєний цього самого високого статусу для університетів третім у Лівобережній Україні та чотирнадцятим в Україні.

Під час створення у 1920 році виш отримав назву «Луганський вечірній робітничий технікум». На той час це був перший вищий навчальний заклад у Луганську з підготовки кадрів для машинобудівних підприємств, що мав тільки механічний та електротехнічний факультети та налічував 132 студенти (здебільшого це були робітники паровозобудівного й патронного заводів). Перший випуск спеціалістів-інженерів було здійснено у 1927 році. Вже у 30-ті роки заклад отримав статус Вечірнього машинобудівного інституту, виробничою базою якого став паровозобудівний завод.

У роки другої світової війни Луганський машинобудівний інститут було евакуйовано з Луганська до міста Омськ (Росія). Там він пустив таке міцне коріння, що невдовзі було створено теперішній Омський державний технічний університет, який сьогодні, до речі, є найбільшим навчальним закладом у Сибіру. У післявоєнні роки у Луганську виш відновлюється практично з нуля, бо вся матеріально-технічна база і більшість викладачів зосталися в Омську.

Наприкінці 80-х років в інституті вже працювало 570 викладачів, з них 12 докторів наук, професорів, 310 кандидатів, доцентів. Вдосконалення викладацького колективу тривало і в нелегкі часи розбудови держави у 90-х роках. У 1993 році напередодні атестації та акредитації вуз мав вже 37 професорів докторів наук і 335 доцентів, кандидатів наук. Це становило 61% відсоток від загальної кількості викладачів. Інститут мав 11 факультетів, 40 кафедр, з них 20 – випускаючих.

8 травня 1993 року Кабінет Міністрів України прийняв рішення №339 «Про створення Східноукраїнського державного університету». Таким чином, 1993 рік став ще одним вагомим історичним етапом в історії вищої освіти Луганської області. У 1996 році виш був акредитований за IV (найвищим) рівнем акредитації.

У 1997 році керівництво навчальним закладом прийняв нинішній ректор професор, доктор технічних наук Олександр Голубенко, та одразу сформулював основний напрямок розвитку на майбутні п’ять років – створення «скелету» дійсного університету через поетапний план дій розвитку навчального закладу. Ефективність втіленої програми підтвердилася наочними результатами: присвоєнням у 2000 році університету статусу національного, а у 2001 – імені Володимира Даля. Присвоєння імені нашого славетного земляка дало поштовх для наукового дослідження постаті Козака Луганського.

Значущим етапом в реалізації мети створення потужного університету стала активна інтеграція вищої освіти до світової, зокрема, до європейської освітньої спільноти з підвищенням активності університетів на міжнародній арені. У 2004 році Далівский університет одним з перших в Україні у місті Болоньї (Італія) приєднався до Великої Хартії університетів. Такими чином, вже шість років університет наближає стандарти навчання до Європейського освітнього простору, діє на засадах посилення ролі самостійної роботи студентів, сприяє їхній мобільності.

«Зараз можна коротко констатувати, що показники розвитку університету з моменту зміни статусу машинобудівного інституту на класичний університет, а особливо за останні роки, стабільно з високим рівнем динамічності покращуються і повністю відповідають наміченим стратегічним завданням, – розповів ректор університету, професор доктор технічних наук Олександр Голубенко. – Більшість показників за короткий термін збільшилась в 2-3 рази».

Як приклад, серед показників розвитку можна назвати розширення матеріальної бази університету до 56 корпусів, оснащення навчального процесу 3 тисячами комп’ютерів, зростання кількості студентів більш ніж до 33 тисяч. Сьогодні Далівський університет уособлює один з найбільших та потужніших університетів країни, в якому сьогодні на 26 факультетах здобувають вищу освіту близько 33 тисяч студентів.

Якість підготовки випускників відповідає рівню найвищих вітчизняних і міжнародних стандартів. Виш реалізує комплексну підготовку висококваліфікованих фахівців по 54 напрямкам. Навчальний процес забезпечують 170 докторів наук, професорів, понад 700 кандидатів наук, доцентів, біля 30 з них присвоєні звання заслужених діячів освіти, науки, техніки, спорту, а 85 – «Відмінник освіти України».

Поетапні перетворення, що відбуваються в університеті спрямовані, відповідно до загальноприйнятих європейських стандартів вищої освіти, на підвищення мотивації студента до навчання. Задля цього проходить інтенсивне впровадження у навчальний процес новітніх інформаційних техно¬логій: застосування комп`ютерної техніки, локальних інформаційних мереж та корпоративної навчальної мережі університету, Intеrnеt, аудіовізуальних засобів викладання тощо.

Удосконаленню виховної роботи сприяють діючі колективи художньої самодіяльності, шість з яких мають високе звання «народний». Свій вплив на процес формування особистості вносять і масові заходи, які проводяться з залученням великої кількості студентів. Особливо важливо, що більшість із них – на кращу студентську групу, «Студент року», «Міс університет», – проводяться щорічно та вже стали елементом студентського життя, і головне – культури. Участь в цих конкурсах у студентському середовищі дуже високо оцінюється, а саме такий результат свідчить про прогресивність подібної методики виховання особистості в вищій школі.

У здоровому тілі – здоровий дух, – тому на тлі культурно-естетичної роботи з молоддю приділяється велика увага і фізичному вихованню. У студентському спортивному клубі культивується вісім видів спорту, на високому професійному рівні ведуться тренування команд з фанк-аеробіки та софтболу. Паралельно влітку щорічно створюється понад 17 молодіжних трудових загонів, які працюють як на території університету так за його межами.

«Загалом аналіз розвитку діяльності за весь час існування свідчить про високу життєздатність і продуктивність навчального закладу, – розповів ректор Олександр Голубенко. – Дійсно, університет тричі у своєму розвитку переходив у нову якість. Вперше – коли став найбільшим у СРСР машинобудівним інститутом; вдруге – коли у лихоліття війни був евакуйований до Омська і, відродившись з попелу, надав життя нині одному з найкрупніших вузів Росії – Омському технічному університету; втретє – коли логіка розвитку трансформувала його у класичний, і надалі – в національний університет – один з найбільших в Україні».

Студенти та випускники, знання та успіхи яких є найкращим показником високого рівня університету, щоразу не словом, а справами доводять, що Далівський університет – класичний вищий навчальний заклад з потужною, насамперед, науковою базою. За останній рік студенти університету отримали понад 100 дипломів, грамот, сертифікатів і подяк у міжнародних та всеукраїнських олімпіадах, студентських наукових конференціях і конкурсах; 40 з них посіли призові місця.

Перехід до європейської системи навчання, виховання у студентів почуття причетності до європейського освітнього простору підвищують інтерес до спеціальностей, які вони опановують, надають упевненості у перспективах своєї кар`єри. Завдяки успішній реалізації цього завдання в університеті досягнуто близько 100% забезпеченості гарантованого направлення на роботу випускників. Якісний показник успішності випускників університету підтверджено незалежним рейтингом Луганських вузів компанії «Навігатор», який визначив ступінь затребуваності випускників тих чи інших вузів у сфері управління. За даними цього рейтингу 61,66% керівників і топ-менеджерів підприємств Луганська отримали першу вищу освіту у СНУ ім. В. Даля, а відсоток другої вищої також найвищий по Луганську і становить 49,4%. Теперішній випускник Далівського університету здатний працювати в умовах ринкової економіки будь-якої країни як висококваліфікований фахівець, особистість, громадянин, бо він отримує високоякісну міжнародну освіту. Саме успіхи випускників – це наше натхнення на кращі і більш високі результати. Успішні випускники – це оцінка праці викладачів і науковців університету.

До свого 90-річчя університет вийшов на новий рівень підготовки науково-педаго¬гічних кадрів і для себе, і для інших колективів. Поряд з кількома спеціалізованими вченими радами із захисту дисертаційних робіт з технічних наук створено нові, серед яких з філософії (небагато університетів в Україні, в яких є док¬торська рада з філософії), історії, психології, права, педагогіки.

Сьогодні університет повністю забезпечує свої потреби в кваліфікованих викладачах. Це підтверджується наявністю близько 30 визнаних світових наукових шкіл, в яких працюють майже 900 науковців із вченими ступенями та званнями. Кадрове забезпечення освітньої діяльності вишу реалізується через докторантуру і аспірантуру за 18 і 49 науковими спеціальностями відповідно. Ведеться активна науково-дослідна робота. Наприклад, лабораторія СНУ ім. В.Даля «Хімекс» є одним із визнаних світових лідерів у галузі каскадного регіо- і стереоселективного синтезу нових, частково гідрованих, сірко- і селеновміщюючих піридинів і їхніх конденсованих аналогів – перспективних синтонів для одержання важкодоступних і невідомих раніше функціонально заміщених гетероциклів. Отримані речовини виступають препаратами для лікування глаукоми та діабету. Науковці однієї з найстарішої кафедри університету – кафедри фізики брали участь у масштабних міжнародних проектах зі спорудження нейтринного телескопу в глибинах Світового океану (проект ДЮМАНД — Deep Underwater Muon and Neutrino Detector — глибоководний детектор мюонів та нейтринів). Далівські фізики разом з усім світом обґрунтовували можливості створення низькофонового підземного детектора типу «Колапс» Інституту Ядерних досліджень РАН у соляній шахті під Артемівськом для реєстрації нейтринних потоків від гігантських зоряних катастроф. Загалом робота кафедр університету та науково-дослідних лабораторій спрямована на оптимізацію роботи таких сфер, як мікроелектроніка, верстатобудування, авіаційне приладобудування, машинобудування, транспортне машинобудування, металургійна промисловість, електроніка, ремонтні підприємства та багато іншого. Список можна продовжити до безкінечності. Активна наукова діяльність підтверджена статистичними даними Міністерства освіти та науки України, за якими Далівський університет серед класичних університетів України за останні роки посідає перші місця з таких позицій, як наукова робота та отримані патенти, дослідження у галузі техніки та високих технологій.

Якість освіти та наукова діяльність також підтверджена багатьма дипломами та грамотами на різного рівня виставках та конкурсах. За період протягом 2004 – 2010 років на міжнародних виставках «Сучасна освіта в Україні» університет нагороджений п’ятьма золотими та двома срібними медалями. Крім того, на цих виставках університету останні чотири роки присуджується почесне звання «Лідер сучасної освіти». На ІІ – ІV (2006 – 2008 рр.) міжнародних салонах винаходів та нових технологій «Новий час» отримано три золоті медалі за наукову й інноваційну діяльність.

«Козак Луганський» казав, що «життя прожити, не поле перейти». Тож, ми не зупиняємося на досягнутому, – говорить ректор університету. – Невдовзі виповнюється 100 років із дня створення університету, відбудеться це в 2020 році. Хтось із далівців стане на 10 років старшим, хтось мудрішим, хтось більш сивим. Володимир Даль також був сивим, мудрим і гордим. Горді й ми, що працюємо в університеті, який носить його ім’я. Горді, що маємо розум, інтелект, хист і бажання працювати в ім’я прийдешніх поколінь. Хай буде щасливим майбутнє нашого університету! Ми цього хочемо і ми в це віримо!».

У плані стратегічного розвитку вишу, окресленого до 100-річчя університету, значаться три головних етапи набуття Далівським університетом потужності. Інтеграція в європейський освітній простір на сьогоднішньому етапі розвитку вишу включає такі напрямки роботи, як проведення другої стадії впровадження кредитно-модульної організації навчального процесу, проходження європейської акредитації, здобуття реальної автономії, підготовка нової генерації студентів, наукових та педагогічних кадрів, інноваційний розвиток освітньої і наукової діяльності університету. Досягнення автономії університету є вагомим показником будівництва громадянського суспільства в країні, оскільки саме університети вибрані як фундаментальна база для побудови європейського громадянського співтовариства. Саме університети як окремий соціальний інститут формують людські та моральні ресурси майбутнього покоління.