Print

Представник СНУ ім. В.Даля ознайомився з новими підходами до модернізації транспортної системи України

 

Старший викладач кафедри логістичного управління та безпеки руху на транспорті Євген Медведєв взяв учать у Міжнародній конференції «Розвиток транспорту. Виклики. Інновації. Можливості», яка відбулася в Києві.

Організатори заходу ставили за мету визначити головні напрямки та запропонувати нове бачення модернізації транспортної системи на національному та місцевому рівнях. Особливу увагу приділили новим підходам до використання інноваційних транспортних рішень. Необхідність у створенні нової національної транспортної системи України виникла в результаті подій 2014-2015 року. Протягом останніх двох років суттєво змінилася система пасажиропотоків, що, з одного боку було викликано анексією Криму та захопленням Донбасу, а з іншого – політикою децентралізації, яка має за мету посилити вплив регіонів на життя місцевих громад. Українські підприємства протягом останніх років значно посилили співпрацю з європейськими та азійськими країнами, і сьогодні йде мова про створення нового «шовкового шляху» між Європою та Азією, де Україна буде відігравати центральну роль.

На конференції фахівці Німеччини, Південної Кореї, а також вітчизняні науковці представили свої напрацювання, які надалі допоможуть модернізувати національну транспортну систему України. Ці напрацювання уявляли собою як стратегічні підходи, так і конкретні кейси, готові до реалізації на прикладах міст Львова, Одеси та Києва.
Експерти погодились у тому, що Україна є дуже урбанізованою — понад 70% її мешканців проживають у містах. Саме тому якість громадського транспорту є дуже важливою. Експерти зауважували, що хоч вже і є інновації, як-от доступ до бездротового інтернету через Wi-Fi у транспорті кількох міст та безконтактна оплата у Київському метрополітені, потреби громадян також зростають.

У реформах транспортних систем українських міст ключову роль повинен відігравати рейковий транспорт — трамваї та метрополітен. Першим кроком в цьому напрямку може стати відновлення скасованих раніше трамвайних маршрутів та побудови нових — але на базі дослідження потреб українців на кшталт того, яке було проведене у Сеулі. В цілому, експерти погодились, що питома частка муніципального транспорту повинна зростати.

Говорили й про глобальний контекст. Так, директор з транспортного консалтингу у Dornier Consulting Ашраф Хамед, який працює над імплементацією Угоди про асоціацію із Європейським Союзом у сфері транспорту, наочно довів, що внаслідок війни на Донбасі та важкої економічної ситуації, зменшилась роль України у міжнародному транзиті — на деяких напрямках до 60%. В результаті окупації Криму та частини Донбасу Україна втратила кілька морських портів і частину Донецької залізниці, що, у свою чергу, призвело до падіння обсягів транспортних перевезень на шляху Європа-Азія та Північ-Південь, у якій наша держава раніше відігравала ключову роль. Експерт також зауважив, що потрібно далі працювати над передбаченим Угодою застосуванням принципів необмеженого доступу до міжнародних морських ринків, наближенням законодавства, у тому числі адміністративних, технічних та інших норм у сфері міжнародного морського транспорту з відповідними нормами, прийнятими стороною ЄС.

Ключовим став воркшоп запрошеного експерта із Південної Кореї – Директора відділу даних та статистики міського уряду Сеула Кіма Кі Бйона на тему: «Використання великих даних для інновацій в транспортному обслуговуванні. Кращі практики Сеулу». Під час доповіді Пан Кі Бйон детально представив, яким чином мерія Сеула використовувала великі дані для дослідження сильних та слабких точок транспортної системи міста та потреб громадян. «У Південній Кореї кожен житель має смартфон, який передає велику кількість даних. Ми в першу чергу використали їх, аби простежити пасажирські потоки у різний час доби, визначити пріоритетні напрямки роботи», — розповів Кім Кі Бйон.

Першою реальною реформою на базі дослідження стало запровадження нічних автобусів «Owl Bus» («автобус сов»). Спеціалісти муніципалітету визначили найбільш популярні маршрути, якими мешканці Сеулу повертались вночі додому. Раніше єдиним варіантом для таких клієнтів було таксі, яке коштувало від трьох доларів з поїздку. «Owl Bus» же коштував 10 центів за одну тарифну зону (на шляху додому більшості мешканців Сеула потрібно проїхати 3-5 тарифних зон) — отже, відчутна різниця в ціні. На нічні маршрути пустили 1% автобусів, що їздять вдень. Вони забезпечили 50% потреб громадян у пересуванні вночі. Надалі владою Сеула планується збільшувати кількість маршрутів, тому що така ефективна пропорція є дуже важливою.

«В української влади часто немає коштів на ефективні реформи транспортної системи. Мушу зізнатись — у Кореї це теж проблема. Тому ми повинні діяти через інновації, створювати нові та ефективні види транспорту, які споживатимуть менше ресурсів», – наголосив Кім Кі Бйон наприкінці промови.

Цікавими були також панельні дискусії, у яких, окрім Кіма Кі Бйона, брали участь Антоніо Нуньєс зі Світового Банку, директор з транспортного консалтингу у Dornier Consulting Ашраф Хамед, генеральний директор компанії «A+S» Файт Аппельт та директор Департаменту транспортної інфраструктури Сергій Майзель.

Протягом конференції був розглянуто досвід українських міст, які вже працювали над створенням новітніх транспортних стратегій та розв’язували гострі суперечки між громадою та муніципалітетом з використанням транспортної моделі міста. Так, кожен охочий зміг ознайомитись з принципом роботи транспортної моделі міста Києва. За словами директора Департаменту транспортної інфраструктури міста Сергія Майзеля – пріоритетним для Києва є громадський транспорт: щодня на вулиці міста виходить близько 3 тисяч одиниць рухомого складу. Експерти Світового банку та інші міжнародні організації допомагають місту впроваджувати транспортну модель за зразком найкращих міст Європи.

Також у планах Світового банку – побудувати виїзд на Одеську трасу. Це дасть можливість вільного пересування транзитних авто без в'їзду в столицю. У свою чергу, розвантажить дороги в Києві та навколо міста. Представник ЛКП «Львівавтодор» Роман Зубачик представив злагоджену інтегровану транспортну модель міста Львова, яку надалі можна використовувати у розробці транспортної системи міста Києва.
На завершення учасники Міжнародної транспортної конференції «Розвиток транспорту. Виклики. Інновації. Можливості» підписали меморандум про співпрацю.