Заступниця керівника освітнього центру «Донбас/Крим-Україна» Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля Тетяна Лук’янюк взяла участь у заході, під час якого було представлено звіт Офісу Омбудсмана за результатами соціологічного дослідження щодо інтеграції студентства з тимчасово окупованих територій України у закладах вищої освіти. Дослідження проведене Центром громадянської просвіти «Альменда».
Під час заходу презентували ключові результати дослідження, що висвітлюють актуальні виклики, потреби та досвід студентів, які вимушено перемістилися або залишаються на тимчасово окупованих територіях.


Учасники обговорили бар’єри, які молодь долає під час вступу й навчання: доступ до достовірної інформації, безпеку виїзду, труднощі адаптації, потребу в психологічній та інституційній підтримці.
Показники вступу засвідчують, що рішення абітурієнтів із ТОТ щодо продовження освіти в Україні значною мірою залежать від рівня безпеки, можливості виїзду, доступу до інформації та індивідуальних обставин. Попри це, молоді люди демонструють стійке прагнення залишатися в українському освітньому просторі та зберігати зв’язок з Україною.


У таких умовах держава має забезпечити не лише гарантії права на освіту, а й створити умови для безпечного виїзду абітурієнтів із ТОТ, доступності інформації та необхідної підтримки під час вступу й навчання. Підтримка молоді з ТОТ — це не лише про освітні можливості, а й про збереження зв’язку з Україною та формування їхнього майбутнього.
Аналітичний звіт зосереджується на реальних історіях і досвіді студентів, які вступають або вже навчаються в Україні після проживання на ТОТ. У документі проаналізовано всі етапи їхнього шляху — від пошуку інформації та можливості виїзду до адаптації в новому середовищі та потреб у інституційній підтримці.
Отримані висновки та рекомендації стануть основою для вдосконалення державної політики та посилення системної підтримки студентства з ТОТ.
Захід став важливим майданчиком для діалогу між представниками державних інституцій, громадських організацій, ЗВО та самими студентами, а представлений звіт — інструментом для формування більш інклюзивного, доступного та безпечного освітнього середовища.

