Представниця кафедри господарсько-правових та суспільно-політичних дисциплін СНУ ім. В. Даля Олена Карчевська відвідала тренінг «EcoFactCheck: як російська пропаганда експлуатує українське довкілля?». Захід був організований в межах реалізації проєкту «enWAR_mental», що реалізується за підтримки Європейського Союзу в рамках стипендіальної програми ЄС для лідерів громадянського суспільства країн Східного партнерства.
Під час івенту були розглянуті реальні приклади екологічної дезінформації та визначені характерні ознаки, за якими можна розпізнати фейкові новини з ненадійних джерел. Детально були розібрані наративи Росії щодо українського довкілля, а також проаналізовано, як пропаганда підлаштовується під сучасний інфопростір.


Практичні завдання, що включали аналіз інформації та виявлення маніпуляцій, допомогли учасникам закріпити нові знання й розвинути навички критичного мислення. Тренінг сприяв поглибленню розуміння сучасних викликів у сфері екологічної безпеки та важливості правдивої інформації для захисту довкілля України.
У контексті Всесвітнього дня медіаграмотності, який покликаний підвищувати обізнаність про важливість критичного сприйняття інформації, такі ініціативи є надзвичайно актуальними. Адже медіаграмотність допомагає громадянам захищатися від маніпуляцій, робити обґрунтовані висновки та приймати відповідальні рішення, які є ключовими для захисту української державності та інформаційної стійкості в сучасному світі.
Також Олена Карчевська, активно впроваджує елементи медіаграмотності в навчальні дисципліни, зокрема в курс «Інформаційна політика», який цього року обрали близько 50 студентів різних спеціальностей як вибірковий компонент. Такий підхід допомагає здобувачам вищої освіти усвідомлювати важливість захисту своїх даних і приватності, адже сучасні технології можуть використовувати інформацію для соціальних і політичних маніпуляцій. В умовах переходу до інформаційного суспільства молодь має свідомо підходити до вибору джерел і типів контенту, аби зберігати ментальне здоров’я та уникати перевантаження інформацією. Завдяки інтеграції медіаграмотності в навчальний процес студенти мають можливість сформувати критичну форму мислення, що стає ключовим інструментом у протидії інформаційній агресії, яка спрямована на дестабілізацію суспільства, поширення страху, ненависті та розкол суспільства.



Важливо й те, що медіаграмотність є одним із засобів підтримки демократичних принципів – вільного доступу до правдивої інформації, свободи слова та права на об’єктивні новини. Це також допомагає громадянам зберігати віру в демократичні процеси, протистояти ворожим наративам і захищати власну культуру, мову та національну ідентичність.
Студенти Факультету гуманітарних та соціальних наук також долучилися до активностей до Всесвітнього дня медіаграмотності – пройшли Національний тест з медіаграмотності та отримали досить гарні результати.