Представники СНУ ім. В. Даля взяли участь у ІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Особистість, університет, суспільство: взаємодія в умовах змін».
Конференція була ініційована консорціумом партнерів Проєкту ЄС «Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад» / «Reinventing displaced universities: enhancing competitiveness, serving communities» (REDU). Взяли участь: Інститут вищої освіти НАПН України, Маріупольський державний університет, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Британська Рада в Україні. Партнерами в організації Конференції також виступили: Національний Еразмус+ офіс в Україні, Національна агенція Advance HE (Велика Британія).
Учасників конференції привітала Leigh Gibson, директорка Британської Ради в Україні і Світлана Калашнікова, керівниця Проєкту «Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад» (REDU), радниця при дирекції Інституту вищої освіти НАПН України.
Мета Конференції – обговорити проблеми та виклики, що є актуальними для університетів України в умовах нових реалій, спричинених військовою агресією та завданнями післявоєнного відновлення країни.
Для обговорення були винесені наступні питання:
- Усвідомлення змін, що відбуваються у вищій освіті України;
- Стратегія Університету: зміни як виклик і вікно можливостей;
- Практики злиття ЗВО. Як це робити правильно
- Що таке університетське врядування? Як його досягти в Україні? Як організувати ефективну роботу врядування.
На сьогодні є усвідомлення необхідності підтримки переміщених університетів в умовах стратегічної та ресурсної невизначеності через зростання їхньої соціальної місії, особливо у відродженні після війни регіонів, які були під окупацією. Звідти термін «прогромадський університет» (Civic university), що говорить про його місію: служіння для громади, у громаді, разом з громадою. Наразі відбувається формування мережі національних прогромадських університетів. Навколо цих етичних, патріотичних, культурних осередків відбуватиметься відродження регіонів. Тому в університетів виникає потреба стратегування й свого майбутнього, і їхніх громад. Відбувається усвідомлення цінності й унікальності університетів як виконавців цих завдань.
Лілія Гриневич, перший проректор Київського університету імені Бориса Грінченка, разом з колегою Євгеном Ніколаєвим представили звіт Аналітичного центру університету «Вища освіта в Україні: зміни через війну». Значна увага звіту приділена переміщеним університетам, в яких навчаються і працюють 8-9% українських студентів і викладачів.
Мета аналізу – позначити діапазон проблем і викликів, з якими стикнулася система вищої освіти через пандемію і війну, і оцінити досвід і рішення органів влади й університетів щодо реагування на них, надати актуальну інформацію міжнародним партнерам для визначення допомоги з їхнього боку та розширення співпраці між українськими та іноземними університетами.
Оцінюючи наданий аналіз Руслан Галгаш, проректор СНУ ім. В. Даля, зазначив: «Слід бачити в переміщених університетах потенціал для відновлення України. Не можна ігнорувати той факт, що 99% викладачів/співробітників перемістилися на українську територію, потенціал збільшується, і саме їм доведеться відновлювати життя на деокупованих територіях».
Британські колеги Prof. Malcolm Todd, Provost and Deputy Vice-Chancellor, Leeds Trinity University, Prof. Catherine O’Connor, Pro-Vice Chancellor for Education and презентували доповідь про державну політику щодо вишів. Стратегія побудована навколо 4 принципів: освіти та досвіду; кар’єри та підприємництва; людей та стійкого розвитку; досліджень, впливу, інновацій. Навколо цих принципів будуються підстратегії. Маркери успішності проєктів:
- обговорення працівниками і студентами;
- успіх студентів,
- підтримка інституційної стійкості,
- підтримка громадянських і громадських обов’язків;
- допомога у задоволенні галузевих вимог.
Alex Mortby, Vice Principal, Curriculum and Higher Education, Bedford College Group, поділився результатами створення Bedford College Group шляхом злиття кількох закладів: більша фінансова стійкість, зріст авторитету і репутації, покращений доступ до ресурсів, краща якість надання пропозиції.
Ольга Поркуян, ректорка СНУ ім. В. Даля, висловила думку про те, що злиття закладів в Україні має відбуватися/продовжуватися вже після закінчення війни, бо виникає багато проблем через неправильне оформлення майна або земельних ділянок, і цей процес ускладнюється через окупацію територій розташування учасників злиття. Пан Алекс погодився з цією думкою і навів реальні приклади подолання проблем з об’єднанням закладів.
Aaron Porter, Associate Director, Advance HE, представив огляд врядування у вищій освіті Великої Британії та умови для ефективних рад. Спікер порівняв ситуацію в країнах королівства, окреслив ключові риси органу врядування ЗВО.
Михайло Винницький, віце-президент з науково-навчальних студій Національного університету «Києво-Могилянська Академія» розповів про специфіку університетського врядування в Україні. Спікер наголосив, що в національній системі вищої освіти немає балансу між автономністю ЗВО і ініціативами регуляторних органів, і цей дисбаланс посилений через війну, бо відсутня ініціатива знизу.